Lorem Ipsn gravida nibh vel velit auctor aliquet.Aenean sollicitudin, lorem quis bibendum auci elit consequat ipsutis sem nibh id elit. quis bibendum auci elit.

+ 01145928421 SUPPORT@ELATED-THEMES.COM
בית ספר

בית ספר הוא לא רק כיתת לימוד

לבית ספר יסודי מצודות שבקרית שמונה, יש צוות מעולה, גישה חינוכית הנגזרת מתוך “חנוך לנער עפ”י דרכו”, תוכנית לשעורים פרטניים וחברתיים אחרי שעות הלימוד המוקצות אך לא היה להם מקום ראוי להעביר זאת. עד היום, התוכנית הועברה במסדרונות בית הספר, בחדר מורים ובפינות בכיתות הקיימות. מועדון הילדים שהקמנו, מהווה עבור הילדים, בית חם ומרחב חינוכי העונה על כל הצרכים בכל הרבדים ואף יוצר סינרגיה מעבר למצופה

רקע כללי
מאז המצאת האינטרנט בכלל והכנסתו לבתי הספר בפרט – אנו עדים לשינויים חברתיים ותרבותיים החלים במהירות שיא המשנים את התקשורת הבין אישית והחברתית. בבתי ספר, ההשפעה העיקרית של זה באה לידי ביטוי ב”תפקיד” המורה מול התלמיד ועוסקת גם בשאלה של סביבת הלמידה הפיסית – האם היא מתאימה לתהליכי הלימוד העכשוויים?
שינויים אלו הביאו למושג הנקרא: “EDUCATIONAL SPACE ” – “מרחב חינוכי” כמרחב פיסי התומך בתוכניות לימוד מרובות ומגוונות. סביבה פיסית הנמצאת בהרמוניה עם התלמיד והמורה ומעודדת שיתופי פעולה חברתיים, בריאות, נוחות, בטחון ומעוררת את המשתמשים בה.
מחקר שנערך בבתי ספר, ב – 6 מדינות באירופה גילה כי סביבה לימודית עתידנית, צריכה לתת מענה ל- 4 הקשרים:
– חברתי
– אינדיוידואלי
– תהליכי למידה פורמליים
– תהליכי למידה אפורמליים.
4 היסודות האלו , המרכיבים את סביבת הלימוד החדשה, יוצרים אינטראקציה הוליסטית, בה הסביבה הפיסית משחקת תפקיד מרכזי, בתרבות הבית ספרית.
הקריטריונים העיקריים לסביבה לימודית זו היו סביבה הניתנת לשינוי, גמישה ותומכת. כאשר הסביבה הפיסית מציעה משאבים ואפשרויות התומכים בתהליכי לימוד חדשים – השינויים התרבותיים והערכיים שאותם בית הספר מנסה להנחיל נטמעים הרבה יותר מהר ולכן, סביבה פיסית חשובה כשרוצים לפתח תרבות אופרטיבית שתבוא לידי ביטוי ומימוש.

“לשמיים אין גבול והדרך, דרך ארץ”
גישת המנהלת, שולה בן שיטרית, והצוות נגזרת מתוך “חנוך לנער על פי דרכו” תוך הקניית ערכים חברתיים ויציאה לאזרחות טובה.
גישה זו משלבת ונותנת ביטוי לאינדיבידואל בתוך החברה מצד אחד ומצד שני, התלמיד הוא חלק מחברה וככזה תורם לה.
בשלב הראשון, הקצתה מנהלת בית הספר את האולם שהיה מיועד לחדר אוכל כדי להפכו למועדון.
מטרות המועדון:
– מפגשים כיתתיים באוירה שונה
– שיחות אישיות
– מקום מפגש למועצת תלמידים
– צהרון
– שעות פרטניות
– שעות הפגה
בתהליך העיצוב הסביבתי נלקחו בחשבון 3 הקשרים: אישי, חברתי ולימודים אפורמליים. תוך כדי הסתכלות הוליסטית על הרצון של בית הספר להעביר ערכים ותרבות של מצויינות במקום הצטיינות. ולהטמיע ערכי נתינה, יזמות, עידוד לפיתוח רעיונות, אחריות והנהגה.
במפגש עם המורות שאלתי לאווירה הנדרשת בזמן דיאלוג מורה תלמיד. שאלתי מה חשוב בזמן המפגשים הכתתיים ומה חשוב במפגשי מועצת התלמידים?
התשובות העיקריות שנשמעו היו:
– מקום שמשנה אוירה ויוצר תנועה, מאפשר סגנונות למידה שונים ומאפשר פעילויות שונות בו זמנית.
– אינטימיות ותשומת לב
– הקשבה וריכוז
– האצלת סמכויות לפיתוח אחריות וטיפוח מנהיגות.
בתהליך התכנון, חשבתי על הדרך לשלב את כל אלו יחד.
בתוך האולם, הגדרתי פינת “בר/בית קפה” כדי ליצור מקום לתהליכי למידה א-פורמליים כמו אחריות ויוזמה אישית לתפעול המקום ושמירתו ובו זמנית מאפשר מפגשים חברתיים לא סביב שולחן הלימודים או בחצר המשחקים.

בתוך בית הקפה עצמו מוגדרים 3 פינות ישיבה שונות הניתנות לשינוי וסידור חדש:
– פינת זולה
– שולחנות עגולים – לשיחה חברתית אינטימית
– ופינת “סלון” לשיחות יותר פורמליות באוירה א-פורמלית.

לצד אלו תוכננה פינת קריאה, מנוחה, מקום להירגע ולשעורי הפוגה. הגירוי לקחת ספר בפינה שכזו ולקרוא תוך כדי “הימרחות” על הפוף מעודדת את הקריאה האישית ואת המפגש עם ספר או אפילו לבריחה לעולמות אחרים מאפשרים מנוחה מנטלית ומרשים לדמיון להפליג למקומות חלומיים.
תכנון הפרגודים נעשה באופן כזה שניתן יהיה לתלות עליהם את עבודות הילדים, לניידם ולהפוך את האולם למרחב אחד. הם מאפשרים פינות ללמידה פרטנית, לחונכות, לשולחן עגול ולסיעור מוחות למורים ולתלמידים.
ספסל ארוך לאורך החלון מאפשר ניידות של היחידות בתוך המרחב, לצורות ישיבה נוספות תוך כדי אפשרות לאחסן ציוד לכל כיתה ולכל מורה.
הדגש היה על החומרים שיהיו כמה שיותר קרובים לאופיים ומראם הטבעי, כדי לעודד את התלמידים להביא את טבעם האמיתי לידי ביטוי והצבעוניות מכניסה חיים וחיות לצד רגיעה ולמידה.
הילדים ואב בית הספר היו מעורבים בתוך התהליך. הם יצרו את גופי התאורה, לקחו חלק בצביעה והמקום מהווה גם כגלריה לעבודות היצירה שלהם שיוחלפו מפעם לפעם
שנה אחרי חזרתי לבקר ולשמוע איך המרחב משפיע והאם השיג את מטרותיו.
להלן דברי המחנכים, המנהלת והתלמידים:
אני מזמינה גם אותך, ליצור שינוי בסביבה הלימודית בבית ספרך. סביבה שכזו, משקפת לתלמיד הערכה מצד ההנהלה, בגרות ואכפתיות וככזו היא יוצרת אצל התלמיד אחריות והנהגה, יצירתיות בלמידה, מעודדת שיתופי פעולה ונותנת לו גם את הפינה לו לעצמו כשהוא זקוק לכך.

COMMENTS

  • 20/02/2024
    reply

    OVoFXUtwEdYbs

    BqUpGchvSm

POST A COMMENT